 Elektroniczna Skrzynka PodawczaKontaktUrząd Skarbowy w Tarnowskich Górach | 42-600 Tarnowskie Góry ul. Opolska 23 | Centrala: | 32 76-99-299 | fax: | 32 76-99-205 | us2430@sl.mofnet.gov.pl |
p o l e c a m y
O urzędzie skarbowym
Ważne informacje
Ogłoszenia
INNE
Kanały informacyjne
Data aktualizacji
Wtorek, 7 lipca 2015
|
Przewodnik Podatnika Zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (SD-3) Podstawa prawna | ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.09.2011 r. w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 216, poz. 1276)
|
WNIOSEK O STWIERDZENIE NADPŁATY DOTYCZĄCEJ OPŁAT MAJĄTKOWYCH
PRZEDMIOT
SPRAWY
|
Podatkowe zeznania o nabyciu rzeczy lub praw
majątkowych w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia
testamentowego, darowizny,
polecenia darczyńcy, zasiedzenia,
nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej
przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci
zapisu, nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności., nabycia
praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładcy na
wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie
dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo
specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci,
składają podatnicy podatku od spadków i darowizn, tj. nabywcy rzeczy
lub praw majątkowych.
|
WARUNKI JAKIE POWINNY BYĆ SPEŁNIONE W CELU ZAŁATWIENIA
SPRAWY
|
Warunkiem
załatwienia sprawy jest złożenie zeznania podatkowego o nabyciu
rzeczy lub praw majątkowych SD-3 a w przypadku wystąpienia kilku
spadkobierców dodatkowo informacji o pozostałych podatnikach SD-3/A. W
zeznaniu należy wymienić wszystkie składniki stanowiące nabyty majątek,
określić miejsce położenia nabytych rzeczy lub praw majątkowych
wraz z określeniem ich wartości. Do zeznania należy dołączyć
kserokopie dowodów własności (oryginały do okazania) na nazwisko
zmarłego lub darczyńcy. I tak przy nabyciu:
- nieruchomości
- odpis aktu notarialnego, odpis z ksiąg wieczystych, wypis z
rejestru gruntów, pozwolenie na budowę oraz do wglądu projekty
techniczne budynków,
- spółdzielczego
własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, lokalu w małym domu
mieszkalnym lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
nieruchomość - dokument przydziału lokalu lub odpis aktu
notarialnego, albo odpis księgi wieczystej,
- zakładu
wytwórczego, budowlanego lub usługowego - zaświadczenie o wpisie
do ewidencji działalności gospodarczej, dokumenty
inwentaryzacyjne,
- wkładów
na rachunkach oszczędnościowych - zaświadczenie właściwego
banku o wysokości wkładu
wraz z odsetkami na dzień zgonu spadkodawcy,
- samochodów,
motocykli, przyczep - dowód rejestracyjny,
- innych
maszyn i urządzeń - dokumenty potwierdzające ich nabycie przez
spadkodawcę lub darczyńcę,
- wkładów
mieszkaniowych - zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej
o równowartości wkładu mieszkaniowego na dzień zgonu
spadkodawcy,
- rzeczy
znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za
granicą - dokumenty realizacji spadku, spełnienia przyrzeczonego
świadczenia, itp.
|
SPOSÓB
I TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
|
Naczelnik
Urzędu Skarbowego wydaje decyzję, w której:
·
ustala
zobowiązanie podatkowe,
- orzeka o
niewystąpieniu zobowiązania albo umarza postępowanie podatkowe,
jeżeli wartość rzeczy i praw majątkowych nie podlega podatkowi
lub jest zwolniona od podatku lub też gdy spadkobierca korzysta z
przysługujących mu ulg podatkowych.
Załatwienie
sprawy powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż
w ciągu miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później
niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego. O każdym
przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ podatkowy zawiadamia
stronę o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia
sprawy (art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa).
|
UWAGI
|
Zeznanie
należy złożyć w terminie
miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, który
powstaje:
- przy
nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku,
- przy
nabyciu w drodze zapisu, dalszego zapisu lub z polecenia
testamentowego - z chwilą
wykonania zapisu, dalszego zapisu lub polecenia,
- przy
nabyciu tytułem zachowku - z chwilą zaspokojenia roszczenia lub
jego części,
- przy
nabyciu praw do wkładów oszczędnościowych
na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci - z
chwilą śmierci wkładcy,
- przy
nabyciu jednostek uczestnictwa określonych w art. 1 ust. 2 – z
chwilą śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego
- przy
nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę
oświadczenia w
formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania
przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia;
jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej
formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z
chwilą złożenia takich oświadczeń,
- przy
nabyciu z polecenia darczyńcy - z chwilą wykonania polecenia,
- przy
nabyciu w drodze zasiedzenia - z chwilą uprawomocnienia się
postanowienia sądu stwierdzającego zasiedzenie,
- przy
nabyciu w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności - z
chwilą zawarcia umowy albo ugody lub uprawomocnienia się
orzeczenia sądu, jeżeli ich skutkiem jest nieodpłatne zniesienie
współwłasności,
- przy
nabyciu w drodze nieodpłatnej służebności, renty oraz użytkowania
– z chwilą ustanowienia tych praw.
Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli
pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z
chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.
Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy lub praw majątkowych
po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według
stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia
powstania obowiązku podatkowego.
|
WNIOSEK O STWIERDZENIE NADPŁATY DOTYCZĄCEJ OPŁAT MAJĄTKOWYCH
TRYB ODWOŁAWCZY
|
Odwołanie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach –Ośrodek Zamiejscowy w Częstochowie, ul. Rejtana 9 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
|
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
|
Dokumenty składa się w Urzędzie Skarbowym w Tarnowskich Górach za pośrednictwem poczty lub osobiście na sala obsługi podatnika po pobraniu numerka z kolejkomatu.
|
To jest strona ARCHIWALNA Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach (strona zawierająca informacje sprzed 01-04-2015r. będzie dostępna DO 01-09-2015r.)
Nowy adres strony internetowej:
www.katowice.apodatkowa.gov.pl/ urzad-skarbowy-w-tarnowskich-gorach
|